Polskie Towarzystwo Zoologów
Statut
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
- Polskie Towarzystwo Zoologów, zwane dalej „Stowarzyszeniem”, jest stowarzyszeniem zarejestrowanym, posiada osobowość prawną i działa w oparciu o przepisy prawne obowiązujące w Rzeczypospolitej Polskiej oraz niniejszy statut.
- Stowarzyszenie może posługiwać się pełną nazwą Stowarzyszenia lub skrótem w języku polskim PTZ, a także wyróżniającego go znaku graficznego.
- Stowarzyszenie powołuje się na czas nieokreślony.
§ 2
- Terenem działania Stowarzyszenia jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej, a siedzibą jest Lublin.
- W ramach realizacji celów statutowych Stowarzyszenie może prowadzić działalność także poza granicami kraju, zgodnie z obowiązującym porządkiem prawnym.
- Stowarzyszenie może być członkiem krajowych i międzynarodowych organizacji o podobnych celach, zakresie lub charakterze działania, zgodnie z obowiązującym porządkiem prawnym.
§ 3
- Symbolem Stowarzyszenia jest stylizowany orzeł.
- Stowarzyszenie może używać pieczęci, logo i odznak zgodnie ze wzorem określonym w uchwale Zarządu oraz właściwymi przepisami.
- Stowarzyszenie może ustanawiać wyróżnienia i odznaki honorowe i nadawać je członkom, osobom fizycznym, prawnym i instytucjom zasłużonym dla celów realizowanych przez Stowarzyszenie.
- W ramach pracy Stowarzyszenia mogą funkcjonować sekcje tematyczne w ramach nauk zoologicznych. ( np. Sekcja Arachnologiczna, Sekcja Etologiczna, Sekcja Herpetologiczna, Sekcja Ichtiologiczna, Sekcja Ogrodów Zoologicznych, Sekcja Ornitologiczna, Sekcja Teriologiczna i inne).
Rozdział II
Cele i sposoby działania Stowarzyszenia
§ 4
Celami statutowymi Stowarzyszenia są:
I. Badania naukowe:
- Rozwój wiedzy o środowisku przyrodniczym Polski: poznanie zasobów przyrodniczych, zagrożeń oraz metod im zapobiegania.
- Badania przyrodnicze koncentrujące się na: poznaniu stanu, trendów liczebności i rozmieszczenia fauny, badaniu biologii i ekologii zwierząt, poznaniu zagrożeń i możliwości ochrony gatunków.
- Rozwój metod badawczych i publikowanie efektów badań w wydawnictwach naukowych i popularnonaukowych.
- Propagowanie etycznych metod badań przyrodniczych.
II. Ochrona przyrody i środowiska:
- Podejmowanie działań służących ochronie fauny i flory.
- Wpływanie na poprawę stanu środowiska naturalnego, szczególnie najbardziej zagrożonych biotopów.
- Aktywna ochrona zwierząt i ich siedlisk.
- Działanie na rzecz zrównoważonego rozwoju środowiska przyrodniczego i rolnictwa.
III. Edukacja i poprawa świadomości społecznej:
- Edukacja ekologiczna: szerzenie wiedzy, świadomości ekologicznej i rozbudzanie zainteresowań przyrodniczych.
- Upowszechnianie i promowanie zoologii, w szczególności wiedzy na temat zwierząt i ich obserwacji, jako formy spędzania wolnego czasu.
- Wydawanie i rozpowszechnianie publikacji o tematyce ekologicznej, zoologicznej.
IV. Współpraca i organizacja działań:
- Inicjowanie i popieranie współpracy z organizacjami i instytucjami krajowymi
- i zagranicznymi.
- Podejmowanie współpracy z wszelkimi podmiotami realizującymi cele zbliżone do celów
- Stowarzyszenia.
§ 5
Stowarzyszenie realizuje swoje cele przez:
I. Prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie: Badań naukowych i prac rozwojowych w dziedzinie nauk przyrodniczych i technicznych zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności w przedmiocie przeważającej dzialalności określonej w podklasie PKD 72 19 Z, oraz pozostałych działalności takich jak: Pozostałe badania i analizy techniczne (PKD 71 20 B), Wydawanie książek (PKD 58 11 Z), Wydawanie czasopism i pozoostałych periodyków (PKD 58 14 Z), Pozostała dziełalność wydawnicza (PKD 58 19 Z), Dzialalność wspomagająca edukację (PKD 85 60 Z), Dzialalność ogrodów botanicznych i zoologicznych oraz obszarów i obiektów ochrony przyrody (PKD 91 04 Z) a także Działalność związana z organizacją targów, wystaw i kongresów (PKD 82 30 Z).
II. Podejmowanie działań i programów ochrony i poprawy stanu środowiska:
- Organizowanie, finansowanie i dokumentowanie badań naukowych, waloryzacji przyrodniczych, ekspertyz, prognoz i monitoringów związanych z ochroną środowiska przyrodniczego, przedstawianie opinii i stanowisk.
- Tworzenie i aktywny udział w programach i projektach ochrony przyrody (zagrożonych gatunków i ich siedlisk).
- Prowadzenie czynnej ochrony przyrody poprzez:
- wykupywanie, dzierżawienie lub przejmowanie w zarząd terenów cennych przyrodniczo, w celu zapewnienia im właściwej ochrony,
- sprawowanie nadzoru i zarządzanie obszarami objętymi prawnymi formami ochrony przyrody, pozostającymi w zarządzie Stowarzyszenia, oraz monitorowanie i w razie konieczności interweniowanie na rzecz obszarów, obiektów i gatunków objętych prawnymi formami ochrony przyrody,
- zabezpieczanie i kształtowanie lęgowisk, żerowisk, noclegowisk oraz innych miejsc występowania chronionych gatunków fauny,
- prowadzenie gospodarki rolnej, rybackiej i leśnej,
- możliwość refundowania właścicielom, dzierżawcom i użytkownikom nieruchomości strat wynikających z użytkowania przez nich gruntów w sposób zgodny z zaleceniami Stowarzyszenia.
- Udział w postępowaniach administracyjnych, sądowych i sądowo-administracyjnych oraz podejmowanie innych działań prawnych związanych z ochroną środowiska, przyrody i innymi celami statutowymi.
III. Współpracę z innymi instytucjami: organizacjami samorządowymi, pozarządowymi i instytucjami państwowymi, oraz osobami prawnymi i fizycznymi w kraju i za granicą:
- Czynny udział w działaniach na rzecz ochrony przyrody i środowiska.
- Wymiana osiągnięć i doświadczeń w zakresie ochrony przyrody.
- Współpraca naukowa i naukowo-techniczna.
IV. Prowadzenie edukacji dla środowiska i zrównoważonego rozwoju:
- Propagowanie wiedzy na temat rodzimej przyrody i jej ochrony oraz zasad zrównoważonego rozwoju.
- Wydawanie i rozpowszechnianie publikacji naukowych i popularnych, materiałów edukacyjnych (książek, czasopism, broszur, filmów, nagrań).
- Organizowanie i uczestnictwo w zjazdach, konferencjach, szkoleniach, targach, wystawach przyrodniczych.
- Inicjowanie i organizowanie imprez ekologicznych.
- Naukowe i finansowe wspieranie oraz prowadzenie zajęć dydaktycznych, warsztatów i wypraw przyrodniczych, obozów naukowych i młodzieżowych.
- Udzielanie wypowiedzi w mediach w zakresie ochrony i zagrożeń dla środowiska przyrodniczego, popularyzacja wiedzy o przyrodzie w środkach masowego przekazu.
- Organizowanie ruchu osób zainteresowanych obserwacją przyrody i czynnym zaangażowaniem w ochronę przyrody; popularyzacja idei obserwacji przyrody (szczególnie zwierząt), jako sposobu spędzania wolnego czasu.
V. Pozyskiwanie funduszy na cele Stowarzyszenia:
- Przyjmowanie darowizn od osób fizycznych i prawnych, krajowych i zagranicznych.
- Prowadzenie działalności gospodarczej oraz działalności pożytku publicznego.
- Powoływanie fundacji.
- Pozyskiwanie funduszy do realizacji projektów Stowarzyszenia.
- Wszelkie działania Stowarzyszenia, w tym związane z realizacją celów statutowych, mogą być prowadzone zarówno nieodpłatnie jak i odpłatnie, a decyzję o formie ich realizacji podejmuje Zarząd, z zachowaniem warunków przewidzianych obowiązującym prawem.
- Inne działania realizujące cele statutowe Stowarzyszenia.
Rozdział III
Członkowie Stowarzyszenia, ich prawa i obowiązki
§ 6
- Członkowie Stowarzyszenia dzielą się na:
- członków zwyczajnych,
- członków wspierających,
- członków honorowych.
§ 7
- Członkiem zwyczajnym może być każda osoba fizyczna, która ukończyła 16 lat, niezależnie od obywatelstwa. Warunkiem jest zaakceptowanie celów i statutu Stowarzyszenia.
- Osoba w wieku poniżej 18 lat może być członkiem zwyczajnym Stowarzyszenia, jednakże bez prawa udziału w głosowaniu i bez korzystania z czynnego i biernego prawa wyborczego.
- Osoba poniżej 16 lat może być członkiem zwyczajnym Stowarzyszenia za zgodą przedstawicieli ustawowych.
- Członkostwo nabywa się po złożeniu deklaracji członkowskiej, decyzją Zarządu Stowarzyszenia o przyjęciu w poczet członków.
§ 8
- Utrata członkostwa następuje przez skreślenie lub wykluczenie członka zwyczajnego.
- W wypadku skreślenia ponowne przyjęcie następuje decyzją Zarządu, a w wypadku skutecznego wykluczenia ponowne przyjęcie może nastąpić tylko decyzją Walnego Zebrania Członków, którego uchwała w tym przedmiocie jest ostateczna.
- Członkostwo może ulec zawieszeniu na mocy uchwały Zarządu, na czas postępowania wyjaśniającego w sprawie mogącej spowodować wykluczenie członka.
- W wypadku nie opłacenia składki do końca roku kalendarzowego (za dany rok), członkostwo ulega zawieszeniu automatycznie.
§ 9
- Skreślenia z listy członków zwyczajnych Stowarzyszenia dokonuje Zarząd w następujących przypadkach:
- rezygnacji z członkostwa złożonej przez członka na piśmie,
- śmierci członka,
- zalegania z płaceniem składek za okres przekraczający 12 miesięcy.
§ 10
- Wykluczenia członka zwyczajnego Stowarzyszenia dokonuje Zarząd w następujących przypadkach:
-
- prowadzenie działalności sprzecznej z niniejszym statutem,
- nie przestrzeganie uchwał władz Stowarzyszenia,
- działanie na szkodę, stojące w sprzeczności z celami lub godzące w dobre imię Stowarzyszenia,
- Przed podjęciem uchwały w sprawie wykluczenia Zarząd umożliwia członkowi złożenie wyjaśnienia na piśmie lub osobiście na posiedzeniu Zarządu.
§ 11
- Członkowie zwyczajni mają prawo:
- biernego i czynnego uczestniczenia w wyborach do władz Stowarzyszenia, pod warunkiem ukończenia 18 roku życia,
- uczestniczenia i głosowania na Walnych Zebraniach Członków pod warunkiem ukończenia 18 roku życia,
- zgłaszania władzom Stowarzyszenia wniosków i propozycji dotyczących działalności i realizacji celów statutowych Stowarzyszenia,
- korzystać z pomocy władz w realizacji celów określonych w Statucie,
- uczestniczenia w spotkaniach, imprezach i innych działaniach statutowych Stowarzyszenia, na zasadach określonych przez Zarząd,
- korzystania z majątku, urządzeń, dorobku i innych form działalności Stowarzyszenia na ogólnie przyjętych zasadach określonych przez Zarząd,
- reprezentowania Stowarzyszenia w zakresie ustalonym przez statut w zakresie, do jakiego zostali upoważnieni na mocy uchwały Zarządu,
- otrzymywania informacji o działalności Stowarzyszenia i jej efektach, o planowanych Walnych Zebraniach Członków,
- korzystania z rekomendacji, gwarancji i opieki Stowarzyszenia,
§ 12
- Członkowie zwyczajni mają obowiązek:
- udziału w działalności Stowarzyszenia i realizacji jego celów,
- przestrzegania statutu, regulaminów i uchwał władz Stowarzyszenia,
- regularnego i terminowego opłacania składek i innych świadczeń na rzecz Stowarzyszenia,
- godnego reprezentowania, dbania o dobre imię Stowarzyszenia, przyczynianie się do wzrostu jego znaczenia,
- postępować zgodnie z zasadami koleżeństwa w stosunkach pomiędzy członkami i nie naruszać solidarności organizacyjnej.
- Członkowie zwyczajni w wieku poniżej 18 lat zwolnieni są z obowiązku opłacania składek członkowskich.
§ 13
- Członkiem wspierającym Stowarzyszenia może zostać każda osoba fizyczna lub prawna, krajowa bądź zagraniczna, która złoży stosowną pisemną deklarację, uznaje Statut, zadeklaruje regularną pomoc w realizacji celów Stowarzyszenia i zostanie przyjęta na podstawie decyzji Zarządu.
- Członek wspierający opłaca składkę członkowską w wysokości ustalonej indywidualnie przez Zarząd, będącej wielokrotnością zwyczajnej składki członkowskiej, na zasadzie oświadczenia.
- Wsparcie udzielane przez członka wspierającego może mieć formę niepieniężną.
- Członkowie wspierający mają prawa przysługujące członkom zwyczajnym, z wyjątkiem praw wyborczych, głosowania i reprezentowania Stowarzyszenia.
- Obowiązkiem członka wspierającego jest regularne i terminowe dostarczanie zadeklarowanego wsparcia.
§ 14
- Utrata członkostwa członka wspierającego może nastąpić decyzją Zarządu w wypadku:
- rezygnacji z członkostwa złożonej przez członka na piśmie,
- śmierci członka wspierającego będącego osobą fizyczną,
- utraty osobowości prawnej przez członka wspierającego będącego osobą prawną,
- zalegania z płaceniem składek za okres przekraczający 12 miesięcy,
- działań na szkodę, stojących w sprzeczności z celami lub godzącymi w dobre imię Stowarzyszenia.
§ 15
- Członkostwo honorowe nadaje Walne Zebranie Członków osobom fizycznym, krajowym lub zagranicznym, szczególnie zasłużonym dla realizacji celów Stowarzyszenia.
- Wniosek o nadanie członkostwa honorowego wraz z uzasadnieniem może złożyć na piśmie każdy członek, grupa członków lub organ Stowarzyszenia.
- Uchwała o nadaniu członkostwa honorowego wchodzi w życie po braku odmowy członkostwa przez osobę, której je nadano w terminie 30 dni od skutecznego powiadomienia.
- Członkowie honorowi mają prawa i obowiązki członków zwyczajnych, zwolnieni są z obowiązku opłacania składki członkowskiej i uczestniczenia w pracach Stowarzyszenia.
- Utrata członkostwa honorowego następuje uchwałą Walnego Zebrania Członków w wypadku:
- rezygnacji z członkostwa złożonej przez członka na piśmie,
- śmierci członka honorowego,
- działań na szkodę, stojących w sprzeczności z celami lub godzącymi w dobre imię Stowarzyszenia.
Rozdział IV
Władze i Organy Stowarzyszenia
§ 16
- Władzami Stowarzyszenia są:
- Walne Zebranie Członków,
- Zarząd,
- Komisja Rewizyjna.
§ 17
- Organem doradczym Stowarzyszenia jest Rada Naukowa działająca na podstawie regulaminu uchwalonego przez Zarząd.
§ 18
- Kadencja władz Stowarzyszenia trwa 4 lata.
- Członkowie Zarządu nie pobierają wynagrodzenia z tytułu zasiadania we władzach stowarzyszenia, za wyjątkiem zwrotu uzasadnionych kosztów, w tym delegacji służbowych.
§ 19
- Wyboru i powoływania Zarządu i Komisji Rewizyjnej dokonuje się spośród członków zwyczajnych w głosowaniu tajnym. Jeżeli wszyscy uprawnieni do głosowania wyrażą zgodę, głosowanie w sprawie wyboru władz można przeprowadzić w trybie jawnym.
- Uchwały władz Stowarzyszenia zapadają w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ogólnej liczby członków tych władz
§ 20
- Walne Zebranie Członków jest najwyższą władzą Stowarzyszenia.
- Walne Zebranie Członków tworzą wszyscy członkowie posiadający prawa wyborcze.
- Kworum Walnego Zebrania Członków w pierwszym terminie jego zwołania stanowi co najmniej połowa uprawnionych do głosowania członków Stowarzyszenia.
- W przypadku braku kworum, o którym mowa w pkt. 3, w drugim terminie Walnego Zebrania Członków, odbywającym się nie wcześniej niż kwadrans po pierwszym terminie, kworum stanowią wszyscy obecni członkowie Stowarzyszenia uprawnieni do głosowania.
§ 21
- Walne Zebranie Członków zwoływane jest co najmniej raz na 4 lata, najpóźniej do 31 marca.
- Walne Zebranie Członków zwołuje Zarząd, zawiadamiając członków Stowarzyszenia o przyczynie jego zwołania, terminie, miejscu i proponowanym porządku obrad, co najmniej na 14 dni przed jego terminem. Zawiadomienia o posiedzeniu mogą być wysłane pisemnie lub elektronicznie.
- W wypadku, jeśli Zarząd nie jest w stanie pełnić swoich funkcji, Walne Zebranie Członków zwołuje Komisja Rewizyjna.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków może być zwołane przez Zarząd w dowolnym terminie lub na pisemny wniosek 2/3 członków zwyczajnych Stowarzyszenia w terminie 60 dni od jego otrzymania zgodnie z zapisami pkt. 2.
- Wniosek lub żądanie powinny wskazywać przyczyny zwołania zebrania i proponowany porządek obrad lub tematy do dyskusji.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków obraduje nad sprawami, dla których zostało zwołane. Możliwe jest dołączenie innych spraw zgłoszonych do dyskusji przez członków Stowarzyszenia
§ 22
- Do kompetencji Walnego Zebrania Członków należy:
- określenie kierunków działania i rozwoju Stowarzyszenia,
- zatwierdzanie projektów dokumentów strategicznych, planów pracy,
- uchwalanie regulaminów wewnętrznych, w tym zasad wyboru władz,
- wybór pozostałych władz Stowarzyszenia: Zarządu, Komisji Rewizyjnej,
- odwoływanie, w tym przed upływem kadencji, władz, ich członków oraz uchwał,
- rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań z działalności Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
- udzielanie Zarządowi absolutorium na wniosek Komisji Rewizyjnej,
- nadawanie i pozbawianie godności członka honorowego,
- uchwalanie zmian Statutu,
- ustalanie wysokości składek członkowskich,
- podejmowanie uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia i przeznaczeniu jego majątku,
- podejmowanie innych uchwał i decyzji dotyczących Stowarzyszenia, zgłoszonych przez członków lub organy Stowarzyszenia.
- Walne Zebranie Członków może wydać w formie uchwały zalecenia dla Zarządu co do terminów jego zwoływania, uwzględniając w szczególności wymogi sprawozdawczości wobec podmiotów zewnętrznych i obowiązującego prawa.
§ 23
- Zarząd składa się z 5 do 7 osób: Prezesa, Zastępcy Prezesa, Skarbnika, Sekretarza i Członków Zarządu.
- W skład Zarządu nie mogą wchodzić osoby skazane prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
- Zarząd jest powoływany przez Walne Zebranie Członków w wyniku wyborów. Prezesa wybiera się w oddzielnym głosowaniu.
- Kandydaci do Zarządu powinni być obecni na posiedzeniu lub przedłożyć pisemną zgodę na kandydowanie.
- Zarząd konstytuuje się i wybiera Zastępcę Prezesa, Skarbnika, Sekretarza w trakcie trwania Walnego Zebrania Członków.
- W czasie trwania kadencji skład Zarządu może być uzupełniony przez dokooptowanie nowych członków, jeżeli zmniejszenie składu jest wynikiem:
- złożonej rezygnacji z funkcji,
- ustania członkostwa wskutek wykreślenia lub wykluczenia.
- Decyzję o uzupełnieniu składu podejmuje Zarząd, z tym, że mogą one powodować zmianę najwyżej 1/3 składu osobowego ustalonego na ostatnim Walnym Zebraniu Członków.
- Jeśli zmniejszenie składu dotyczyło osoby funkcyjnej, Zarząd wybiera spośród uzupełnionego składu nową osobę do objęcia wakatu.
- Prezes Stowarzyszenia może zrezygnować ze swej funkcji, bez rezygnacji z członkostwa w Zarządzie, o ile Zarząd rezygnację przyjmie i wybierze nowego Prezesa. Pełnienie pozostałych funkcji Zarząd może reorganizować dowolnie w trakcie kadencji.
§ 24
- Zarząd kieruje działalnością Stowarzyszenia i reprezentuje je na zewnątrz.
- Oświadczenia woli w imieniu Stowarzyszenia we wszystkich sprawach z wyjątkiem majątkowych składać może każdy członek zarządu samodzielnie. W sprawach majątkowych wymagany jest podpis dwóch członków zarządu działających łącznie, przy czym jedną z tych osób musi być Prezes lub osoba przez niego upoważniona.
- Zarząd może udzielać innym osobom stałych pełnomocnictw ogólnych do działania w imieniu Stowarzyszenia w granicach zwykłego zarządu.
§ 25
- Do zakresu działania Zarządu należy:
- realizacja celów statutowych oraz uchwalonego przez Walne Zebranie Członków programu Stowarzyszenia,
- uchwalanie szczegółowych przepisów wykonawczych niezastrzeżonych do kompetencji pozostałych władz Stowarzyszenia, dotyczących działalności Stowarzyszenia, nie pozostających w sprzeczności z postanowieniami Statutu i uchwał Walnego Zebrania Członków,
- reprezentowanie Stowarzyszenia na zewnątrz i działanie w jego imieniu,
- kierowanie bieżącą pracą Stowarzyszenia i zarządzanie jego majątkiem,
- pozyskiwanie funduszy na prowadzenie działalności Stowarzyszenia,
- zaciąganie zobowiązań i zawieranie umów,
- zatrudnianie pracowników,
- powoływanie struktur w postaci grup roboczych, zespołów tematycznych i innych według potrzeb,
- zwoływanie i organizacja Walnego Zebrania Członków,
- składanie wniosków do Walnego Zebrania Członków, w tym inicjatyw uchwałodawczych,
- przyjmowanie oraz wykluczanie i skreślanie członków zwyczajnych i wspierających,
- rozpatrywanie odwołań członków Stowarzyszenia i kandydatów od decyzji Zarządu w sprawie nadania lub pozbawienia członkostwa,
- uchwalanie trybu opłacania składek,
- przystępowanie i rezygnowanie z członkostwa w innych organizacjach,
- ustanawianie wyróżnień i odznak.
§ 26
- Zarząd zbiera się w ustalonych przez siebie terminach, zgodnie z potrzebami podejmowania stosownych decyzji, nie rzadziej niż raz w roku.
- Prezes, a w razie jego nieobecności Zastępca Prezesa, zwołuje posiedzenia Zarządu oraz kieruje jego pracami.
- Warunkiem ważności uchwał Zarządu jest obecność co najmniej połowy członków zarządu.
- W przypadku równej liczby głosów o wyniku głosowania decyduje głos Prezesa, a w razie jego nieobecności głos Zastępcy Prezesa.
- W uzasadnionych przypadkach Zarząd może podjąć uchwałę w drodze kontaktu telefonicznego lub elektronicznego w takich sytuacjach pisemny protokół z podjęcia uchwały sporządza się i potwierdza na najbliższym posiedzeniu Zarządu.
§ 27
- Komisja Rewizyjna jest wewnętrznym organem kontroli Stowarzyszenia.
- Komisja Rewizyjna składa się z 3 członków, wybieranych przez Walne Zebranie Członków.
- W Komisji Rewizyjnej stosuje się tryb wyborów i funkcjonowania analogiczny do zasad obowiązujących przy Zarządzie.
- Członkowie Komisji Rewizyjnej:
- nie mogą być członkami organu zarządzającego ani pozostawać z nimi w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa i powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia lub podległości służbowej z członkami Zarządu Stowarzyszenia,
- nie mogą być skazane prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe,
- muszą mieć ukończone 18 lat.
- Komisja Rewizyjna konstytuuje się w trakcie Walnego Zebrania Członków i wybiera spośród siebie Przewodniczącego.
- Decyzje w formie uchwały Komisji Rewizyjnej zapadają większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków.
§ 28
- Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
- kontrola całokształtu działalności Stowarzyszenia, która odbywa się co najmniej raz w roku w terminie do 31 marca za rok poprzedni, a w szczególności kontrola gospodarki finansowej i wykonywania uchwał Walnego Zebrania Członków,
- kontrola opłacania składek członkowskich,
- zatwierdzanie rocznych sprawozdań merytorycznych i finansowych przedstawianych przez Zarząd w terminie 1 miesiąca od ich wykonania, w tym sprawozdań z działalności pożytku publicznego,
- składanie sprawozdań ze swej działalności na Walnym Zebraniu Członków i zgłaszanie wniosków o udzielenie absolutorium ustępującemu Zarządowi,
- wnioskowanie do Walnego Zebrania Członków o odwołanie Zarządu lub poszczególnych członków Zarządu w razie ich bezczynności lub działania niezgodnego z prawem, statutem lub interesem Stowarzyszenia,
- podejmowanie uchwał w innych sprawach określonych statutem, a wynikających z kontroli wewnętrznej funkcjonowania Stowarzyszenia, w tym wnioskowanie w drodze uchwały do Zarządu o zlecenie audytów wewnętrznych, monitoringów i ewaluacji działalności Stowarzyszenia,
- przedstawianie Zarządowi protokołów pokontrolnych wraz z wnioskami, a w razie potrzeby żądanie zwołania wspólnego posiedzenia Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
- branie udziału w posiedzeniach Zarządu Stowarzyszenia z głosem doradczym,
- składanie żądania lub wniosku o zwołanie Walnego Zebrania Członków,
- wykonywanie uchwał Walnego Zebrania Członków w zakresie wskazanym do kompetencji Komisji Rewizyjnej,
- przedstawianie Zarządowi i Walnemu Zebraniu Członków wniosków w sprawie działalności Stowarzyszenia,
- kontrola dokumentacji Stowarzyszenia.
Rozdział V
Majątek Stowarzyszenia
§ 29
- Majątek Stowarzyszenia tworzą:
- a) ruchomości i nieruchomości,
- b) inne prawa majątkowe,
- c) środki pieniężne.
- Majątek Stowarzyszenia powstaje z następujących źródeł:
- składek członkowskich,
- darowizn, spadków i zapisów,
- dochodów z majątku Stowarzyszenia,
- dochodów z własnej działalności statutowej Stowarzyszenia,
- ofiarności publicznej, dotacji i grantów,
- subwencji,
- udziałów, lokat,
- pomocy fundacji i innych organizacji gospodarczych i społecznych,
- środków finansowych przekazanych Stowarzyszeniu w celu wykonania konkretnego zadania związanego z ochroną środowiska,
- wpłat z budżetu państwa, samorządów,
- działalności naukowej, wydawniczej, organizacji konferencji krajowych i zagranicznych, działalności artystycznej, prelekcji, szkoleń, wystaw,
- odpisów podatkowych od osób fizycznych i prawnych,
- sponsoringu,
- działalności gospodarczej
- Stowarzyszenie, z zachowaniem obowiązujących przepisów, może przyjmować darowizny, spadki i zapisy oraz korzystać z ofiarności publicznej.
§ 30
- Majątek i dochody (nadwyżka przychodów nad kosztami ) są przeznaczane wyłącznie na realizację celów statutowych Stowarzyszenia i nie mogą być przeznaczone do podziału między jego członków.
- Stowarzyszenie nie może:
-
- udzielać pożyczek lub zabezpieczać zobowiązań majątkiem organizacji w stosunku do jej członków, członków władz Stowarzyszenia lub pracowników oraz osobom, z którymi pracownicy pozostają w związku małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli,
- przekazywać swojego majątku na rzecz swoich członków, członków władz Stowarzyszenia lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności, jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,
- wykorzystywać majątku na rzecz członków, członków władz Stowarzyszenia lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich chyba, że to wykorzystanie bezpośrednio wynika ze statutowego celu Stowarzyszenia,
- zakupywać na szczególnych zasadach towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie Stowarzyszenia, członkowie władz Stowarzyszenia lub pracownicy oraz ich osób bliskich.
§ 31
- Stowarzyszenie prowadzi działalność gospodarczą, finansową i rachunkowość według obowiązujących przepisów.
- Rokiem obrachunkowym jest rok kalendarzowy.
- Szczegółowe zasady gospodarki finansowej, formy i tryb prowadzenia rachunkowości Stowarzyszenia ustala zgodnie z obowiązującymi przepisami Zarząd.
§ 32
- Decyzje w sprawie nabywania, zbywania i obciążania majątku Stowarzyszenia podejmuje Zarząd w drodze uchwały.
- Wszelkie postanowienia Zarządu w przedmiocie majątku trwałego (nieruchomości) Stowarzyszenia oraz operacji finansowych o wartości powyżej 100 000 zł wymagają zgody Walnego Zebrania Członków.
Rozdział VI
Postanowienia końcowe
§ 33
- Statut niniejszy może być zmieniony lub zastąpiony nowym wyłącznie przez Walne Zebranie Członków na podstawie uchwały podjętej większością 2/3 głosów w pierwszym terminie przy obecności, co najmniej 1/2 ogólnej liczby członków uprawnionych do głosowania, lub w drugim terminie, zwołanym, co najmniej kwadrans później, bez względu na wymagane kworum, zwykłą większością głosów.
- Do ważności uchwały konieczne jest, aby punkt o zmianie statutu znalazł się w porządku obrad ogłaszanym przy zwołaniu Walnego Zebrania Członków.
§ 34
- Stowarzyszenie może być rozwiązane na podstawie uchwały Walnego Zebrania Członków podjętej większością 3/4 głosów w pierwszym terminie przy obecności, co najmniej 1/2 ogólnej liczby członków uprawnionych do głosowania, lub w drugim terminie, zwołanym, co najmniej kwadrans później, bez względu na wymagane kworum, zwykłą większością głosów.
- Likwidatorami są członkowie Zarządu Stowarzyszenia, jeżeli Walne Zebranie Członków nie wyznaczy likwidatorów.
- Uchwała o rozwiązaniu się Stowarzyszenia określi sposób przeprowadzenia likwidacji oraz cel na jaki ma być przeznaczony majątek Stowarzyszenia. Majątek może być przekazany wyłącznie innej organizacji pozarządowej na cele ochrony zwierząt i ich ostoi.
- Do ważności uchwały konieczne jest, aby punkt o planowanym rozwiązaniu Stowarzyszenia znalazł się w porządku obrad ogłaszanym przy zwołaniu Walnego Zebrania Członków.
§ 35
- Sprawy nieuregulowane w Statucie rozstrzyga Walne Zebranie Członków.
Wrocław, 17.11.2018r.