Statut

Polskie Towarzystwo Zoologów

 

Statut

 

Rozdział I

Postanowienia ogólne

 

 § 1

  1. Polskie Towarzystwo Zoologów, zwane dalej „Stowarzyszeniem”, jest stowarzyszeniem zarejestrowanym, posiada osobowość prawną i działa w oparciu o przepisy prawne obowiązujące w Rzeczypospolitej Polskiej oraz niniejszy statut.

 

  1. Stowarzyszenie może posługiwać się pełną nazwą Stowarzyszenia lub skrótem w języku polskim PTZ, a także wyróżniającego go znaku graficznego.

 

  1. Stowarzyszenie powołuje się na czas nieokreślony.

§ 2

  1. Terenem działania Stowarzyszenia jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej, a siedzibą jest Lublin.
  1. W ramach realizacji celów statutowych Stowarzyszenie może prowadzić działalność także poza granicami kraju, zgodnie z obowiązującym porządkiem prawnym.
  2. Stowarzyszenie może być członkiem krajowych i międzynarodowych organizacji o podobnych celach, zakresie lub charakterze działania, zgodnie z obowiązującym porządkiem prawnym.

§ 3

  1. Symbolem Stowarzyszenia jest stylizowany orzeł.
  2. Stowarzyszenie może używać pieczęci, logo i odznak zgodnie ze wzorem określonym w uchwale Zarządu oraz właściwymi przepisami.
  3. Stowarzyszenie może ustanawiać wyróżnienia i odznaki honorowe i nadawać je członkom, osobom fizycznym, prawnym i instytucjom zasłużonym dla celów realizowanych przez Stowarzyszenie.
  1. W ramach pracy Stowarzyszenia mogą funkcjonować sekcje tematyczne w ramach nauk zoologicznych. ( np. Sekcja Arachnologiczna, Sekcja Etologiczna, Sekcja Herpetologiczna, Sekcja Ichtiologiczna, Sekcja Ogrodów Zoologicznych, Sekcja Ornitologiczna, Sekcja Teriologiczna i inne).

 

Rozdział II

Cele i sposoby działania Stowarzyszenia

§ 4

Celami statutowymi Stowarzyszenia są:

I. Badania naukowe:

  1. Rozwój wiedzy o środowisku przyrodniczym Polski: poznanie zasobów przyrodniczych, zagrożeń oraz metod im zapobiegania.
  2. Badania przyrodnicze koncentrujące się na: poznaniu stanu, trendów liczebności i rozmieszczenia fauny, badaniu biologii i ekologii zwierząt, poznaniu zagrożeń i możliwości ochrony gatunków.
  3. Rozwój metod badawczych i publikowanie efektów badań w wydawnictwach naukowych i popularnonaukowych.
  4. Propagowanie etycznych metod badań przyrodniczych.

II. Ochrona przyrody i środowiska:

  1. Podejmowanie działań służących ochronie fauny i flory.
  2. Wpływanie na poprawę stanu środowiska naturalnego, szczególnie najbardziej zagrożonych biotopów.
  3. Aktywna ochrona zwierząt i ich siedlisk.
  4. Działanie na rzecz zrównoważonego rozwoju środowiska przyrodniczego i rolnictwa.

III. Edukacja i poprawa świadomości społecznej:

  1. Edukacja ekologiczna: szerzenie wiedzy, świadomości ekologicznej i rozbudzanie zainteresowań przyrodniczych.
  1. Upowszechnianie i promowanie zoologii, w szczególności wiedzy na temat zwierząt i ich obserwacji, jako formy spędzania wolnego czasu.
  2. Wydawanie i rozpowszechnianie publikacji o tematyce ekologicznej, zoologicznej.

IV. Współpraca i organizacja działań:

  1. Inicjowanie i popieranie współpracy z organizacjami i instytucjami krajowymi
  2. i zagranicznymi.
  3. Podejmowanie współpracy z wszelkimi podmiotami realizującymi cele zbliżone do celów
  4. Stowarzyszenia.

§ 5

Stowarzyszenie realizuje swoje cele przez:

I. Prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie: Badań naukowych i prac rozwojowych w dziedzinie nauk przyrodniczych i technicznych zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności w przedmiocie przeważającej dzialalności określonej w podklasie PKD 72 19 Z, oraz pozostałych działalności takich jak: Pozostałe badania i analizy techniczne (PKD 71 20 B), Wydawanie książek (PKD 58 11 Z), Wydawanie czasopism i pozoostałych periodyków (PKD 58 14 Z), Pozostała dziełalność wydawnicza (PKD 58 19 Z), Dzialalność wspomagająca edukację (PKD 85 60 Z), Dzialalność ogrodów botanicznych i zoologicznych oraz obszarów i obiektów ochrony przyrody (PKD 91 04 Z) a także Działalność związana z organizacją targów, wystaw i kongresów (PKD 82 30 Z).

II. Podejmowanie działań i programów ochrony i poprawy stanu środowiska:

  1. Organizowanie, finansowanie i dokumentowanie badań naukowych, waloryzacji przyrodniczych, ekspertyz, prognoz i monitoringów związanych z ochroną środowiska przyrodniczego, przedstawianie opinii i stanowisk.
  2. Tworzenie i aktywny udział w programach i projektach ochrony przyrody (zagrożonych gatunków i ich siedlisk).
  3. Prowadzenie czynnej ochrony przyrody poprzez:
    1. wykupywanie, dzierżawienie lub przejmowanie w zarząd terenów cennych przyrodniczo, w celu zapewnienia im właściwej ochrony,
    2. sprawowanie nadzoru i zarządzanie obszarami objętymi prawnymi formami ochrony przyrody, pozostającymi w zarządzie Stowarzyszenia, oraz monitorowanie i w razie konieczności interweniowanie na rzecz obszarów, obiektów i gatunków objętych prawnymi formami ochrony przyrody,
    3. zabezpieczanie i kształtowanie lęgowisk, żerowisk, noclegowisk oraz innych miejsc występowania chronionych gatunków fauny,
    4. prowadzenie gospodarki rolnej, rybackiej i leśnej,
    5. możliwość refundowania właścicielom, dzierżawcom i użytkownikom nieruchomości strat wynikających z użytkowania przez nich gruntów w sposób zgodny z zaleceniami Stowarzyszenia.
  4. Udział w postępowaniach administracyjnych, sądowych i sądowo-administracyjnych oraz podejmowanie innych działań prawnych związanych z ochroną środowiska, przyrody i innymi celami statutowymi.

III. Współpracę z innymi instytucjami: organizacjami samorządowymi, pozarządowymi i instytucjami państwowymi, oraz osobami prawnymi i fizycznymi w kraju i za granicą:

  1. Czynny udział w działaniach na rzecz ochrony przyrody i środowiska.
  2. Wymiana osiągnięć i doświadczeń w zakresie ochrony przyrody.
  3. Współpraca naukowa i naukowo-techniczna.

IV. Prowadzenie edukacji dla środowiska i zrównoważonego rozwoju:

  1. Propagowanie wiedzy na temat rodzimej przyrody i jej ochrony oraz zasad zrównoważonego rozwoju.
  2. Wydawanie i rozpowszechnianie publikacji naukowych i popularnych, materiałów edukacyjnych (książek, czasopism, broszur, filmów, nagrań).
  3. Organizowanie i uczestnictwo w zjazdach, konferencjach, szkoleniach, targach, wystawach przyrodniczych.
  4. Inicjowanie i organizowanie imprez ekologicznych.
  5. Naukowe i finansowe wspieranie oraz prowadzenie zajęć dydaktycznych, warsztatów i wypraw przyrodniczych, obozów naukowych i młodzieżowych.
  6. Udzielanie wypowiedzi w mediach w zakresie ochrony i zagrożeń dla środowiska przyrodniczego, popularyzacja wiedzy o przyrodzie w środkach masowego przekazu.
  7. Organizowanie ruchu osób zainteresowanych obserwacją przyrody i czynnym zaangażowaniem w ochronę przyrody; popularyzacja idei obserwacji przyrody (szczególnie zwierząt), jako sposobu spędzania wolnego czasu.

V. Pozyskiwanie funduszy na cele Stowarzyszenia:

  1. Przyjmowanie darowizn od osób fizycznych i prawnych, krajowych i zagranicznych.
  2. Prowadzenie działalności gospodarczej oraz działalności pożytku publicznego.
  3. Powoływanie fundacji.
  4. Pozyskiwanie funduszy do realizacji projektów Stowarzyszenia.
  5. Wszelkie działania Stowarzyszenia, w tym związane z realizacją celów statutowych, mogą być prowadzone zarówno nieodpłatnie jak i odpłatnie, a decyzję o formie ich realizacji podejmuje Zarząd, z zachowaniem warunków przewidzianych obowiązującym prawem.
  6. Inne działania realizujące cele statutowe Stowarzyszenia.

 

Rozdział III

Członkowie Stowarzyszenia, ich prawa i obowiązki

§ 6

  1. Członkowie Stowarzyszenia dzielą się na:
    1. członków zwyczajnych,
    2. członków wspierających,
    3. członków honorowych.

§ 7

  1. Członkiem zwyczajnym może być każda osoba fizyczna, która ukończyła 16 lat, niezależnie od obywatelstwa. Warunkiem jest zaakceptowanie celów i statutu Stowarzyszenia.
  2. Osoba w wieku poniżej 18 lat może być członkiem zwyczajnym Stowarzyszenia, jednakże bez prawa udziału w głosowaniu i bez korzystania z czynnego i biernego prawa wyborczego.
  3. Osoba poniżej 16 lat może być członkiem zwyczajnym Stowarzyszenia za zgodą przedstawicieli ustawowych.
  4. Członkostwo nabywa się po złożeniu deklaracji członkowskiej, decyzją Zarządu Stowarzyszenia o przyjęciu w poczet członków.

§ 8

  1. Utrata członkostwa następuje przez skreślenie lub wykluczenie członka zwyczajnego.
  2. W wypadku skreślenia ponowne przyjęcie następuje decyzją Zarządu, a w wypadku skutecznego wykluczenia ponowne przyjęcie może nastąpić tylko decyzją Walnego Zebrania Członków, którego uchwała w tym przedmiocie jest ostateczna.
  3. Członkostwo może ulec zawieszeniu na mocy uchwały Zarządu, na czas postępowania wyjaśniającego w sprawie mogącej spowodować wykluczenie członka.
  4. W wypadku nie opłacenia składki do końca roku kalendarzowego (za dany rok), członkostwo ulega zawieszeniu automatycznie.

§ 9

  1. Skreślenia z listy członków zwyczajnych Stowarzyszenia dokonuje Zarząd w następujących przypadkach:
    1. rezygnacji z członkostwa złożonej przez członka na piśmie,
    2. śmierci członka,
    3. zalegania z płaceniem składek za okres przekraczający 12 miesięcy.

§ 10

  1. Wykluczenia członka zwyczajnego Stowarzyszenia dokonuje Zarząd w następujących przypadkach:
    1. prowadzenie działalności sprzecznej z niniejszym statutem,
    2. nie przestrzeganie uchwał władz Stowarzyszenia,
    3. działanie na szkodę, stojące w sprzeczności z celami lub godzące w dobre imię Stowarzyszenia,
  1. Przed podjęciem uchwały w sprawie wykluczenia Zarząd umożliwia członkowi złożenie wyjaśnienia na piśmie lub osobiście na posiedzeniu Zarządu.

§ 11

  1. Członkowie zwyczajni mają prawo:
    1. biernego i czynnego uczestniczenia w wyborach do władz Stowarzyszenia, pod warunkiem ukończenia 18 roku życia,
    2. uczestniczenia i głosowania na Walnych Zebraniach Członków pod warunkiem ukończenia 18 roku życia,
    3. zgłaszania władzom Stowarzyszenia wniosków i propozycji dotyczących działalności i realizacji celów statutowych Stowarzyszenia,
    4. korzystać z pomocy władz w realizacji celów określonych w Statucie,
    5. uczestniczenia w spotkaniach, imprezach i innych działaniach statutowych Stowarzyszenia, na zasadach określonych przez Zarząd,
    6. korzystania z majątku, urządzeń, dorobku i innych form działalności Stowarzyszenia na ogólnie przyjętych zasadach określonych przez Zarząd,
    7. reprezentowania Stowarzyszenia w zakresie ustalonym przez statut w zakresie, do jakiego zostali upoważnieni na mocy uchwały Zarządu,
    8. otrzymywania informacji o działalności Stowarzyszenia i jej efektach, o planowanych Walnych Zebraniach Członków,
    9. korzystania z rekomendacji, gwarancji i opieki Stowarzyszenia,

§ 12

  1. Członkowie zwyczajni mają obowiązek:
    1. udziału w działalności Stowarzyszenia i realizacji jego celów,
    2. przestrzegania statutu, regulaminów i uchwał władz Stowarzyszenia,
    3. regularnego i terminowego opłacania składek i innych świadczeń na rzecz Stowarzyszenia,
    4. godnego reprezentowania, dbania o dobre imię Stowarzyszenia, przyczynianie się do wzrostu jego znaczenia,
    5. postępować zgodnie z zasadami koleżeństwa w stosunkach pomiędzy członkami i nie naruszać solidarności organizacyjnej.
  1. Członkowie zwyczajni w wieku poniżej 18 lat zwolnieni są z obowiązku opłacania składek członkowskich.

§ 13

  1. Członkiem wspierającym Stowarzyszenia może zostać każda osoba fizyczna lub prawna, krajowa bądź zagraniczna, która złoży stosowną pisemną deklarację, uznaje Statut, zadeklaruje regularną pomoc w realizacji celów Stowarzyszenia i zostanie przyjęta na podstawie decyzji Zarządu.
  1. Członek wspierający opłaca składkę członkowską w wysokości ustalonej indywidualnie przez Zarząd, będącej wielokrotnością zwyczajnej składki członkowskiej, na zasadzie oświadczenia.
  2. Wsparcie udzielane przez członka wspierającego może mieć formę niepieniężną.
  3. Członkowie wspierający mają prawa przysługujące członkom zwyczajnym, z wyjątkiem praw wyborczych, głosowania i reprezentowania Stowarzyszenia.
  4. Obowiązkiem członka wspierającego jest regularne i terminowe dostarczanie zadeklarowanego wsparcia.

§ 14

  1. Utrata członkostwa członka wspierającego może nastąpić decyzją Zarządu w wypadku:
    1. rezygnacji z członkostwa złożonej przez członka na piśmie,
    2. śmierci członka wspierającego będącego osobą fizyczną,
    3. utraty osobowości prawnej przez członka wspierającego będącego osobą prawną,
    4. zalegania z płaceniem składek za okres przekraczający 12 miesięcy,
    5. działań na szkodę, stojących w sprzeczności z celami lub godzącymi w dobre imię Stowarzyszenia.

§ 15

  1. Członkostwo honorowe nadaje Walne Zebranie Członków osobom fizycznym, krajowym lub zagranicznym, szczególnie zasłużonym dla realizacji celów Stowarzyszenia.
  2. Wniosek o nadanie członkostwa honorowego wraz z uzasadnieniem może złożyć na piśmie każdy członek, grupa członków lub organ Stowarzyszenia.
  3. Uchwała o nadaniu członkostwa honorowego wchodzi w życie po braku odmowy członkostwa przez osobę, której je nadano w terminie 30 dni od skutecznego powiadomienia.
  4. Członkowie honorowi mają prawa i obowiązki członków zwyczajnych, zwolnieni są z obowiązku opłacania składki członkowskiej i uczestniczenia w pracach Stowarzyszenia.
  5. Utrata członkostwa honorowego następuje uchwałą Walnego Zebrania Członków w wypadku:
    1. rezygnacji z członkostwa złożonej przez członka na piśmie,
    2. śmierci członka honorowego,
    3. działań na szkodę, stojących w sprzeczności z celami lub godzącymi w dobre imię Stowarzyszenia.

 

Rozdział IV

Władze i Organy Stowarzyszenia

§ 16

  1. Władzami Stowarzyszenia są:
    1. Walne Zebranie Członków,
    2. Zarząd,
    3. Komisja Rewizyjna.

§ 17

  1. Organem doradczym Stowarzyszenia jest Rada Naukowa działająca na podstawie regulaminu uchwalonego przez Zarząd.

§ 18

  1. Kadencja władz Stowarzyszenia trwa 4 lata.
  2. Członkowie Zarządu nie pobierają wynagrodzenia z tytułu zasiadania we władzach stowarzyszenia, za wyjątkiem zwrotu uzasadnionych kosztów, w tym delegacji służbowych.

§ 19

  1. Wyboru i powoływania Zarządu i Komisji Rewizyjnej dokonuje się spośród członków zwyczajnych w głosowaniu tajnym. Jeżeli wszyscy uprawnieni do głosowania wyrażą zgodę, głosowanie w sprawie wyboru władz można przeprowadzić w trybie jawnym.
  1. Uchwały władz Stowarzyszenia zapadają w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ogólnej liczby członków tych władz

§ 20

  1. Walne Zebranie Członków jest najwyższą władzą Stowarzyszenia.
  2. Walne Zebranie Członków tworzą wszyscy członkowie posiadający prawa wyborcze.
  3. Kworum Walnego Zebrania Członków w pierwszym terminie jego zwołania stanowi co najmniej połowa uprawnionych do głosowania członków Stowarzyszenia.
  4. W przypadku braku kworum, o którym mowa w pkt. 3, w drugim terminie Walnego Zebrania Członków, odbywającym się nie wcześniej niż kwadrans po pierwszym terminie, kworum stanowią wszyscy obecni członkowie Stowarzyszenia uprawnieni do głosowania.

 

§ 21

  1. Walne Zebranie Członków zwoływane jest co najmniej raz na 4 lata, najpóźniej do 31 marca.
  2. Walne Zebranie Członków zwołuje Zarząd, zawiadamiając członków Stowarzyszenia o przyczynie jego zwołania, terminie, miejscu i proponowanym porządku obrad, co najmniej na 14 dni przed jego terminem. Zawiadomienia o posiedzeniu mogą być wysłane pisemnie lub elektronicznie.
  3. W wypadku, jeśli Zarząd nie jest w stanie pełnić swoich funkcji, Walne Zebranie Członków zwołuje Komisja Rewizyjna.
  4. Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków może być zwołane przez Zarząd w dowolnym terminie lub na pisemny wniosek 2/3 członków zwyczajnych Stowarzyszenia w terminie 60 dni od jego otrzymania zgodnie z zapisami pkt. 2.
  5. Wniosek lub żądanie powinny wskazywać przyczyny zwołania zebrania i proponowany porządek obrad lub tematy do dyskusji.
  6. Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków obraduje nad sprawami, dla których zostało zwołane. Możliwe jest dołączenie innych spraw zgłoszonych do dyskusji przez członków Stowarzyszenia

§ 22

  1. Do kompetencji Walnego Zebrania Członków należy:
    1. określenie kierunków działania i rozwoju Stowarzyszenia,
    2. zatwierdzanie projektów dokumentów strategicznych, planów pracy,
    3. uchwalanie regulaminów wewnętrznych, w tym zasad wyboru władz,
    4. wybór pozostałych władz Stowarzyszenia: Zarządu, Komisji Rewizyjnej,
    5. odwoływanie, w tym przed upływem kadencji, władz, ich członków oraz uchwał,
    6. rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań z działalności Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
    7. udzielanie Zarządowi absolutorium na wniosek Komisji Rewizyjnej,
    8. nadawanie i pozbawianie godności członka honorowego,
    9. uchwalanie zmian Statutu,
    10. ustalanie wysokości składek członkowskich,
    11. podejmowanie uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia i przeznaczeniu jego majątku,
    12. podejmowanie innych uchwał i decyzji dotyczących Stowarzyszenia, zgłoszonych przez członków lub organy Stowarzyszenia.
  1. Walne Zebranie Członków może wydać w formie uchwały zalecenia dla Zarządu co do terminów jego zwoływania, uwzględniając w szczególności wymogi sprawozdawczości wobec podmiotów zewnętrznych i obowiązującego prawa.

 § 23

  1. Zarząd składa się z 5 do 7 osób: Prezesa, Zastępcy Prezesa, Skarbnika, Sekretarza i Członków Zarządu.
  2. W skład Zarządu nie mogą wchodzić osoby skazane prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
  3. Zarząd jest powoływany przez Walne Zebranie Członków w wyniku wyborów. Prezesa wybiera się w oddzielnym głosowaniu.
  4. Kandydaci do Zarządu powinni być obecni na posiedzeniu lub przedłożyć pisemną zgodę na kandydowanie.
  5. Zarząd konstytuuje się i wybiera Zastępcę Prezesa, Skarbnika, Sekretarza w trakcie trwania Walnego Zebrania Członków.
  6. W czasie trwania kadencji skład Zarządu może być uzupełniony przez dokooptowanie nowych członków, jeżeli zmniejszenie składu jest wynikiem:
    1. złożonej rezygnacji z funkcji,
    2. ustania członkostwa wskutek wykreślenia lub wykluczenia.
  7. Decyzję o uzupełnieniu składu podejmuje Zarząd, z tym, że mogą one powodować zmianę najwyżej 1/3 składu osobowego ustalonego na ostatnim Walnym Zebraniu Członków.
  8. Jeśli zmniejszenie składu dotyczyło osoby funkcyjnej, Zarząd wybiera spośród uzupełnionego składu nową osobę do objęcia wakatu.
  9. Prezes Stowarzyszenia może zrezygnować ze swej funkcji, bez rezygnacji z członkostwa w Zarządzie, o ile Zarząd rezygnację przyjmie i wybierze nowego Prezesa. Pełnienie pozostałych funkcji Zarząd może reorganizować dowolnie w trakcie kadencji.

 § 24

  1. Zarząd kieruje działalnością Stowarzyszenia i reprezentuje je na zewnątrz.
  2. Oświadczenia woli w imieniu Stowarzyszenia we wszystkich sprawach z wyjątkiem majątkowych składać może każdy członek zarządu samodzielnie. W sprawach majątkowych wymagany jest podpis dwóch członków zarządu działających łącznie, przy czym jedną z tych osób musi być Prezes lub osoba przez niego upoważniona.
  3. Zarząd może udzielać innym osobom stałych pełnomocnictw ogólnych do działania w imieniu Stowarzyszenia w granicach zwykłego zarządu.

§ 25

  1. Do zakresu działania Zarządu należy:
    1. realizacja celów statutowych oraz uchwalonego przez Walne Zebranie Członków programu Stowarzyszenia,
    2. uchwalanie szczegółowych przepisów wykonawczych niezastrzeżonych do kompetencji pozostałych władz Stowarzyszenia, dotyczących działalności Stowarzyszenia, nie pozostających w sprzeczności z postanowieniami Statutu i uchwał Walnego Zebrania Członków,
    3. reprezentowanie Stowarzyszenia na zewnątrz i działanie w jego imieniu,
    4. kierowanie bieżącą pracą Stowarzyszenia i zarządzanie jego majątkiem,
    5. pozyskiwanie funduszy na prowadzenie działalności Stowarzyszenia,
    6. zaciąganie zobowiązań i zawieranie umów,
    7. zatrudnianie pracowników,
    8. powoływanie struktur w postaci grup roboczych, zespołów tematycznych i innych według potrzeb,
    9. zwoływanie i organizacja Walnego Zebrania Członków,
    10. składanie wniosków do Walnego Zebrania Członków, w tym inicjatyw uchwałodawczych,
    11. przyjmowanie oraz wykluczanie i skreślanie członków zwyczajnych i wspierających,
    12. rozpatrywanie odwołań członków Stowarzyszenia i kandydatów od decyzji Zarządu w sprawie nadania lub pozbawienia członkostwa,
    13. uchwalanie trybu opłacania składek,
    14. przystępowanie i rezygnowanie z członkostwa w innych organizacjach,
    15. ustanawianie wyróżnień i odznak.

§ 26

  1. Zarząd zbiera się w ustalonych przez siebie terminach, zgodnie z potrzebami podejmowania stosownych decyzji, nie rzadziej niż raz w roku.
  2. Prezes, a w razie jego nieobecności Zastępca Prezesa, zwołuje posiedzenia Zarządu oraz kieruje jego pracami.
  3. Warunkiem ważności uchwał Zarządu jest obecność co najmniej połowy członków zarządu.
  4. W przypadku równej liczby głosów o wyniku głosowania decyduje głos Prezesa, a w razie jego nieobecności głos Zastępcy Prezesa.
  5. W uzasadnionych przypadkach Zarząd może podjąć uchwałę w drodze kontaktu telefonicznego lub elektronicznego w takich sytuacjach pisemny protokół z podjęcia uchwały sporządza się i potwierdza na najbliższym posiedzeniu Zarządu.

 

§ 27

  1. Komisja Rewizyjna jest wewnętrznym organem kontroli Stowarzyszenia.
  2. Komisja Rewizyjna składa się z 3 członków, wybieranych przez Walne Zebranie Członków.
  3. W Komisji Rewizyjnej stosuje się tryb wyborów i funkcjonowania analogiczny do zasad obowiązujących przy Zarządzie.
  4. Członkowie Komisji Rewizyjnej:
    1. nie mogą być członkami organu zarządzającego ani pozostawać z nimi w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa i powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia lub podległości służbowej z członkami Zarządu Stowarzyszenia,
    2. nie mogą być skazane prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe,
    3. muszą mieć ukończone 18 lat.
  5. Komisja Rewizyjna konstytuuje się w trakcie Walnego Zebrania Członków i wybiera spośród siebie Przewodniczącego.
  6. Decyzje w formie uchwały Komisji Rewizyjnej zapadają większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków.

 

§ 28

  1. Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
    1. kontrola całokształtu działalności Stowarzyszenia, która odbywa się co najmniej raz w roku w terminie do 31 marca za rok poprzedni, a w szczególności kontrola gospodarki finansowej i wykonywania uchwał Walnego Zebrania Członków,
    2. kontrola opłacania składek członkowskich,
    3. zatwierdzanie rocznych sprawozdań merytorycznych i finansowych przedstawianych przez Zarząd w terminie 1 miesiąca od ich wykonania, w tym sprawozdań z działalności pożytku publicznego,
    4. składanie sprawozdań ze swej działalności na Walnym Zebraniu Członków i zgłaszanie wniosków o udzielenie absolutorium ustępującemu Zarządowi,
    5. wnioskowanie do Walnego Zebrania Członków o odwołanie Zarządu lub poszczególnych członków Zarządu w razie ich bezczynności lub działania niezgodnego z prawem, statutem lub interesem Stowarzyszenia,
    6. podejmowanie uchwał w innych sprawach określonych statutem, a wynikających z kontroli wewnętrznej funkcjonowania Stowarzyszenia, w tym wnioskowanie w drodze uchwały do Zarządu o zlecenie audytów wewnętrznych, monitoringów i ewaluacji działalności Stowarzyszenia,
    7. przedstawianie Zarządowi protokołów pokontrolnych wraz z wnioskami, a w razie potrzeby żądanie zwołania wspólnego posiedzenia Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
    8. branie udziału w posiedzeniach Zarządu Stowarzyszenia z głosem doradczym,
    9. składanie żądania lub wniosku o zwołanie Walnego Zebrania Członków,
    10. wykonywanie uchwał Walnego Zebrania Członków w zakresie wskazanym do kompetencji Komisji Rewizyjnej,
    11. przedstawianie Zarządowi i Walnemu Zebraniu Członków wniosków w sprawie działalności Stowarzyszenia,
    12. kontrola dokumentacji Stowarzyszenia.

 

Rozdział V

Majątek Stowarzyszenia

 

§ 29

  1. Majątek Stowarzyszenia tworzą:
    1. a) ruchomości i nieruchomości,
    2. b) inne prawa majątkowe,
    3. c) środki pieniężne.
  2. Majątek Stowarzyszenia powstaje z następujących źródeł:
    1. składek członkowskich,
    2. darowizn, spadków i zapisów,
    3. dochodów z majątku Stowarzyszenia,
    4. dochodów z własnej działalności statutowej Stowarzyszenia,
    5. ofiarności publicznej, dotacji i grantów,
    6. subwencji,
    7. udziałów, lokat,
    8. pomocy fundacji i innych organizacji gospodarczych i społecznych,
    9. środków finansowych przekazanych Stowarzyszeniu w celu wykonania konkretnego zadania związanego z ochroną środowiska,
    10. wpłat z budżetu państwa, samorządów,
    11. działalności naukowej, wydawniczej, organizacji konferencji krajowych i zagranicznych, działalności artystycznej, prelekcji, szkoleń, wystaw,
    12. odpisów podatkowych od osób fizycznych i prawnych,
    13. sponsoringu,
    14. działalności gospodarczej
  3. Stowarzyszenie, z zachowaniem obowiązujących przepisów, może przyjmować darowizny, spadki i zapisy oraz korzystać z ofiarności publicznej.

 

§ 30

  1. Majątek i dochody (nadwyżka przychodów nad kosztami ) są przeznaczane wyłącznie na realizację celów statutowych Stowarzyszenia i nie mogą być przeznaczone do podziału między jego członków.
  2. Stowarzyszenie nie może:
    1. udzielać pożyczek lub zabezpieczać zobowiązań majątkiem organizacji w stosunku do jej członków, członków władz Stowarzyszenia lub pracowników oraz osobom, z którymi pracownicy pozostają w związku małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli,
    2. przekazywać swojego majątku na rzecz swoich członków, członków władz Stowarzyszenia lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności, jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,
    3. wykorzystywać majątku na rzecz członków, członków władz Stowarzyszenia lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich chyba, że to wykorzystanie bezpośrednio wynika ze statutowego celu Stowarzyszenia,
    4. zakupywać na szczególnych zasadach towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie Stowarzyszenia, członkowie władz Stowarzyszenia lub pracownicy oraz ich osób bliskich.

 

§ 31

  1. Stowarzyszenie prowadzi działalność gospodarczą, finansową i rachunkowość według obowiązujących przepisów.
  2. Rokiem obrachunkowym jest rok kalendarzowy.
  3. Szczegółowe zasady gospodarki finansowej, formy i tryb prowadzenia rachunkowości Stowarzyszenia ustala zgodnie z obowiązującymi przepisami Zarząd.

 

§ 32

  1. Decyzje w sprawie nabywania, zbywania i obciążania majątku Stowarzyszenia podejmuje Zarząd w drodze uchwały.
  1. Wszelkie postanowienia Zarządu w przedmiocie majątku trwałego (nieruchomości) Stowarzyszenia oraz operacji finansowych o wartości powyżej 100 000 zł wymagają zgody Walnego Zebrania Członków.

 

Rozdział VI

Postanowienia końcowe

 

§ 33

  1. Statut niniejszy może być zmieniony lub zastąpiony nowym wyłącznie przez Walne Zebranie Członków na podstawie uchwały podjętej większością 2/3 głosów w pierwszym terminie przy obecności, co najmniej 1/2 ogólnej liczby członków uprawnionych do głosowania, lub w drugim terminie, zwołanym, co najmniej kwadrans później, bez względu na wymagane kworum, zwykłą większością głosów.
  2. Do ważności uchwały konieczne jest, aby punkt o zmianie statutu znalazł się w porządku obrad ogłaszanym przy zwołaniu Walnego Zebrania Członków.

 

§ 34

  1. Stowarzyszenie może być rozwiązane na podstawie uchwały Walnego Zebrania Członków podjętej większością 3/4 głosów w pierwszym terminie przy obecności, co najmniej 1/2 ogólnej liczby członków uprawnionych do głosowania, lub w drugim terminie, zwołanym, co najmniej kwadrans później, bez względu na wymagane kworum, zwykłą większością głosów.
  2. Likwidatorami są członkowie Zarządu Stowarzyszenia, jeżeli Walne Zebranie Członków nie wyznaczy likwidatorów.
  3. Uchwała o rozwiązaniu się Stowarzyszenia określi sposób przeprowadzenia likwidacji oraz cel na jaki ma być przeznaczony majątek Stowarzyszenia. Majątek może być przekazany wyłącznie innej organizacji pozarządowej na cele ochrony zwierząt i ich ostoi.
  4. Do ważności uchwały konieczne jest, aby punkt o planowanym rozwiązaniu Stowarzyszenia znalazł się w porządku obrad ogłaszanym przy zwołaniu Walnego Zebrania Członków.

 

§ 35

  1. Sprawy nieuregulowane w Statucie rozstrzyga Walne Zebranie Członków.

 

 

Wrocław, 17.11.2018r.